Po čtyřech letech se vrátí italská Cremona a sezona se uzavře na zbrusu novém bulharském okruhu Lara. To jsou dvě nejvýraznější změny, které v příští sezoně přinese kalendář mezinárodního motocyklového šampionátu Alpe Adria. K radosti českých fanoušků ani tentokrát nechybí Brno a nově se chystají přímé přenosy ze závodů.
„Nová sezona už se chystá a mezinárodní šampionát Alpe Adria je připraven nabídnout rok 2026 plný adrenalinu, výzev a pořádné zábavy,“ láká promotérská společnost Race One na nový ročník. Pro něj se jí podařilo dohodnout se šesti různými okruhy, na kterých se odjede šest podniků. Žádná trať tak nebude zastoupena v kalendáři dvakrát. „Nabitý kalendář nás vezme na ikonické okruhy napříč Evropou, kde jezdci a týmy svedou dechberoucí souboje,“ dodávají pořadatelé.
Nový ročník odstartuje už tradičně v chorvatském Grobniku, kde se pojede o víkendu 8.-10. května. Více než čtyři kilometry dlouhá rychlá trať ze staré školy byla v posledních letech klíčovou součástí kalendáře i proto, že se zde od roku 2020 vždy konal více než jeden závodní víkend. V sezoně 2024 se tu jelo dokonce třikrát. Příští rok bude ovšem prvním případem od ročníku 2019, kdy se Alpe Adria vydá na trať ležící nedaleko města Rijeka jenom jednou.
Po Grobniku budou následovat další dvě stálice. V termínu 12.-14. června je na programu maďarský Pannonia Ring a v létě přijede šampionát i k českým fanouškům. O víkendu 10.-12. července totiž bude Alpe Adria závodit na Masarykově okruhu v Brně. Trať se do kalendáře vrátila v roce 2022 po desetileté pauze a příští rok tak bude jeho součástí už popáté v řadě.
Necelý měsíc po Brně přijde první výraznější změna oproti letošnímu ročníku. Víkend 7.-9. srpna totiž bude patřit italské Cremoně, ačkoli konání tohoto podniku ještě má být definitivně potvrzeno. Více než 3,5kilometrová technická trať ležící v Lombardii vešla mezi motocyklovými fanoušky v obecnou známost zejména v posledních dvou letech. V roce 2024 sem totiž poprvé zavítalo MS superbiků, které se zde objevilo i letos. Ani pro Alpe Adrii ale není tento okruh neznámou destinací. Startovala zde už v období 2021-2022.
Zajímavostí je, že v roce 2021 při podniku Alpe Adrie v Cremoně absolvoval svůj první start na superbikové motorce Oliver König. Pražský jezdec se tehdy připravoval na svou premiéru ve světovém šampionátu v indonéské Mandalice, která se odehrála o necelý měsíc později. V letech 2022 a 2023 pak König působil v mistrovství světa jako stálý jezdec.
V kalendáři pro sezonu 2026 nechybí ani Slovakia Ring, který od 4. do 6. září přivítá předposlední podnik. Rozhodující boje se ovšem odehrají v dosud zcela neznámých končinách. Jejich dějištěm se stane zbrusu nový bulharský okruh Lara. Tam sezona vyvrcholí od 25. do 27. září.
Okruh aktuálně vzniká v blízkosti města Samokov, které se nachází 55 kilometrů od hlavního města Sofie. Trať má měřit necelé čtyři kilometry a skládat se z 15 zatáček – 8 levých, 7 pravých. Bude se na ní jezdit proti směru hodinových ručiček. Areál okruhu by měl pojmout kapacitu 20 000 návštěvníků. Všechny práce mají být dokončeny v úvodu roku 2026, přičemž otevření je plánováno na březen.
Lara Circuit nevzniká s cílem pořádat do budoucna nejprestižnější závody jako F1 nebo MotoGP. Je navržen tak, aby v rámci FIA certifikace získal stupeň 3 a v rámci klasifikace mezinárodní motocyklové federace FIM stupeň 2. To v praxi znamená, že by mohl okruh hostit automobilové vytrvalostní závody, podniky třídy GT3 nebo klání monopostů F3. Pokud jde o motorky, tam by mu zmíněná licence umožnila pořádat cokoli s výjimkou MotoGP.
Alpe Adria letos odprezentovala novinku ve svém víkendovém formátu. Šlo o sprintový závod. Ten byl pro všechny kategorie šampionátu s výjimkou těch pohárových vypsán v Brně a na Slovakia Ringu. Po vzoru mistrovství světa superbiků byl zařazen na nedělní dopoledne, tedy mezi první sobotní plnohodnotný závod a druhý nedělní. Jezdcům se za něj uděloval poloviční počet bodů ve srovnání se standardním systémem.
Tento formát se objeví i v sezoně 2026, ačkoli ne při všech závodních víkendech, což měli organizátoři původně v plánu. Sprinty budou součástí podniků v Cremoně a na Slovakia Ringu. Ani letos se nebudou týkat pohárových kategorií.
Šampionát Alpe Adria sice poutá pozornost českých fanoušků, neboť v něm dlouhodobě úspěšně působí řada našich reprezentantů, přesto se ale nedá říct, že by se mezi nimi těšil stejné popularitě jako například GT Cup Series coby středoevropský automobilový ekvivalent. Jedním z důvodů je i nevýrazná mediální prezentace. Organizátoři se ale rozhodli na této slabině zapracovat a příští rok se vytasí s novinkou.
„Tentokrát už bude nemožné zmeškat jediný předjížděcí manévr. Všechny závody totiž budou vysílány živě,“ prozradili představitelé šampionátu na sociálních sítích.
Letos bylo v Alpe Adrii vypsáno několik kategorií. Závodilo se v hodnoceních Superbike, Superstock 1000, Sportbike, Supersport NG, Supersport 600, Superstock 600, Supersport 300, Cup 1000, Cup 600, Kawasaki Z4 Cup a Yamaha R7 Cup. Největší radost udělaly českým fanouškům vrcholné superbiky, kde si dojel pro titul zkušený Michal Filla na motocyklu Ducati. V Supersport 300 se stal šampionem Daniel Tureček a jako vicemistr tohoto hodnocení skončil jeho krajan Václav Bittman. V Cup 600 získal celkové stříbro Jindřich Škopek.
Foto: Automotodrom Brno/Brno Circuit, Lara Circuit, Cremona
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.