Ztracené páté místo. Salačova rozlučka s Marc VDS se proměnila z radosti ve zklamání

Původně projel Filip Salač cílem závodu Moto2 ve Valencii na pátém místě, čímž vyrovnal své letošní maximum. Z tohoto umístění se ale český jezdec neradoval dlouho. Kvůli šestnáctisekundové penalizaci za příliš nízký tlak v přední pneumatice byl totiž odsunut na 14. pozici a s týmem Marc VDS se tak loučil pouze dvěma body.

„Bohužel. Po dojezdu do cíle jsem šel ke komisařům na kontrolu a tlak v mé přední pneumatice byl o trochu níže. Bylo to jenom o málo a nemyslím si, že bych tím získal jakoukoli výhodu. Pravidla jsou ale pravidla a já se propadl na 14. místo, protože jsem dostal 16 sekund penalizace. Je to škoda. Jsem zklamaný, protože vím, že jsem dojel v nejlepší pětce, jen pět vteřin od vítěze. Můj výkon byl vážně dobrý, ale toto není způsob, jakým bych se chtěl rozloučit se sezonou nebo s týmem,“ neskrýval český jezdec zklamání.

Na startu sice Salač stál jako třináctý, už od úvodních metrů ale dokazoval, že se cítí za řídítky svého motocyklu s podvozkem Boscoscuro dobře a míří výše. Do druhého kola najížděl jako osmý poté, co během úvodního okruhu překonal mimo jiné letošního šampiona Dioga Moreiru. Ten ale jel především na jistotu, aby zbytečně neriskoval ztrátu svého titulu. K němu potřeboval dva body.

„Start se mi povedl úžasně,“ byl Salač spokojen se svým vstupem do závodu. V dalších kolech se poté držel skupiny bojující před ním. Ačkoli dlouho zůstával na 8. místě, rozhodně neskládal zbraně. To potvrdil v 16. kole. V něm předjel Manuela Gonzáleze, u něhož se objevily problémy s pneumatikou. Dvě kola před koncem se pak dostal i před Sennu Agiuse s Albertem Arenasem. V tu chvíli tak jezdil po dráze jako pátý a tuto pozici udržel až do cíle.

„Až do posledního kola jsem do toho dal všechno,“ říká Salač, kterého mrzí, že svou formu nemohl přetavit v odpovídající výsledek. „Užíval jsem si to opravdu moc. Vnímal jsem to jako jeden z nejlepších závodů, které jsem za poslední roky odjel,“ dodává.

Letošní sezona pro Salače končí celkovým 17. místem a ziskem 85 bodů. Nejlépe během letošního roku zajel v červnu na okruhu MotorLand Aragón, kde obsadil pátou pozici. Velká cena Valencie nebyla pro Salače pouze posledním závodem v letošním roce, ale také derniérou v jeho současném působišti. Tým Marc VDS totiž po dvou letech opouští a nově se přesouvá do stáje American Racing Team.

„Chtěl bych všem poděkovat. Tyto dvě sezony jsem si moc užil. Jsem hrdý na to, čeho jsem zde dosáhl a jsem pyšný na každého z týmu za to, jakou odvedl práci. Přeji týmu hodně štěstí v další sezoně,“ rozloučil se Salač s belgickou stájí.

Do Marc VDS Salač zamířil loni po dvou letech strávených u stáje Gresini. V jejích barvách se dvakrát probojoval na stupně vítězů a v celkovém pořadí skončil nejlépe v roce 2023, kdy obsadil 11. místo. Od Marc VDS si sliboval další výkonnostní vzestup. Belgická stáj totiž historicky patří mezi nejúspěšnější týmy kategorie Moto2. Vždyť hned třikrát v ní dosáhla na jezdecký titul – v roce 2014 s Titem Rabatem, v sezoně 2017 s Francem Morbidellim a v ročníku 2019 s Álexem Márquezem.

„Takovou šanci už asi znovu mít nebudu. Nechci na sebe vyvíjet tlak, každopádně ale pojedu za nejlepší tým v poli a určitě to budou nejdůležitější dva roky v mé kariéře, během kterých se budu muset ukázat,“ tvrdil Salač v zimě 2024 v exkluzivním rozhovoru pro MotorMix.cz. Sezony 2024 a 2025 se ale nakonec vyvinuly jinak, než očekával.

V sezoně 2024 totiž Marc VDS na nejlepší většinou ztrácel. Závod nedokázali vyhrát Salač ani jeho tehdejší týmový kolega Tony Arbolino – vicemistr z předchozí sezony. Ital skončil celkově desátý se třemi pódiovými umístěními na kontě. Salač se podíval na pódium jednou – při deštivé Velké ceně Japonska v Motegi skončil třetí. V konečném pořadí se umístil jako šestnáctý.

Pro sezonu 2025 Marc VDS vyměnil podvozek Kalex za Boscoscuro. Tato značka o rok dříve dovezla k titulu Aje Oguru. Týmu se sice letos podařilo vrátit na vítěznou vlnu, stalo se tak ale zásluhou Jakea Dixona. Devětadvacetiletý Brit obsadil v šampionátu páté místo a během sezony vybojoval tři triumfy.

Také Dixon se s Marc VDS loučí. V příštím roce se přesune do MS superbiků, kde se stane továrním jezdcem Hondy. U belgického týmu budou nově působit Arón Canet a Deniz Öncü. Ti přicházejí ze stájí Fantic, respektive Ajo.

Přestup do týmu American Racing Team bude pro Salače znamenat návrat na podvozek Kalex. Jeho týmovým kolegou se stane Joe Roberts. Ten v letošním roce obsadil konečnou 14. příčku. Velmi dobře si na něj ale pamatují čeští fanoušci – v Brně totiž dokázal dominantním způsobem zvítězit. Salač se s týmem dohodl na roční smlouvě, jejíž součástí je ale také opce na rok 2027.

Foto: Marc VDS

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.