Vytrvalost, první sprint i druhý sprint. To vše ovládly při úvodním podniku GT Cup Series na Red Bull Ringu vozy KTM X-Bow GT2 v barvách stáje MZR Motorsportzentrum Ried. Ve třídě GT3 se blýskl slovenský jezdec Rudolf Beňo.
První víkendový triumf zaznamenala stáj MZR Motorsportzentrum Ried už v sobotní vytrvalosti. Z pole position odstartoval do hodinového závodu, jehož startovní pole utvořil kromě seriálu GT Cup Series také šampionát P9 Challenge, Rupert Atzberger. Ten poté udržoval vedení po celý svůj úsek. Rozhodit se nenechal ani dvěma výjezdy zpomalovacího vozu. Po zastávkách boxech dotáhl tažení rakouské dvojice do vítězného konce zkušený Reinhard Kofler.
Na čele suverénně uhánělo rakouské KTM X-Bow GT2, ve třídě GT3 se ale po celou hodinu odehrávala o vítězství napínavá bitva. V této klasifikaci se dostal po startu na první místo Richard Gonda, který sdílel BMW M4 s Rudolfem Beňem. Právě on usedl za volant ve druhé polovině závodu, vyrostl mu ale vážný soupeř. Byl jím zkušený Polák Mateusz Lisowski, který vystřídal v Mercedesu AMG stáje Good Speed Piotra Wiru. A zdálo se, že míří za triumfem.
Lisowski skutečně projel cílem jako první, nakonec se ale spolu s Wirou propadl v rámci své třídy na druhé místo. Polský tandem totiž dostal penalizaci ve výši 78 sekund za prohřešek během zastávek v boxech. Vítězství tak nakonec putovalo do rukou Gondy a Beňa, který letos do vozu GT3 přesedá po zisku loňských titulů ve sprintu i vytrvalosti kategorie GT4.
„Pod dohledem Riša Gondy a Roba Šenkýře jsem v průběhu zimy najezdil zhruba pět tisíc kilometrů na různých okruzích. A musím říct, že to bylo něco, co mě opravdu velmi dobře připravilo na aktuální sezonu. Všem děkuji, že jsem tuto přípravu mohl absolvovat,“ pochvaluje si slovenský jezdec.
Celkové třetí místo obsadil v rámci GT Cup Series Miro Konopka s Ligierem LMP3. Slovenský matador současně ovládl kategorii D5. O necelou vteřinu porazil český talent Dana Skočdopoleho ze stáje Bretton Racing, který rovněž usedl do vozu Ligier LMP3.
Ve třídě GTC vykročili za obhajobou loňského titulu Jakub Knoll a Josef Záruba ze stáje Mičánek Motorsport powered by Buggyra, kteří si připsali vítězství. Kategorie GTC1 patřila Bobu Bauovi a třídě GT4 kralovali Miha Primožič a Matthias Lodi s Mercedesem AMG stáje Lema Racing.
Nadvláda vozů KTM pokračovala i v neděli. Do prvního sprintu se sice kvalifikoval jako první Antonín Herbeck s Pagani Zonda, kvůli technickým problémům ale musel nakonec začínat z boxové uličky. Po startu se opět ujal vedení Rupert Atzberger, kterého následovali jeho týmoví kolegové Jack Russel a Max Grip. Rozhodující moment závodu ale přišel při výjezdu zpomalovacího vozu.
Atzberger se totiž zničehonic začal propadat a do čela se tak dostal Jack Russel, který už poté i zvítězil. Max Grip projel cílem jako druhý. Na třetí místo se po Atzbergerových potížích původně posunul Christian Wimberger s otevřeným Lamborghini Huracán GT3 jedoucím ve třídě GTX. Nakonec se ale roztočil ve třetí zatáčce a bronz tak připadl dalšímu vozu startujícímu v otevřené kategorii GTX – Dennisi Waszkovi v Lamborghini Huracán Super Trofeo.
Atzberger nakonec projel cílem jako celkově čtvrtý. Christian Wimberger se propadl na osmé místo.
Ve třídě GT3 opět směřoval za výhrou Rudolf Beňo. Jezdec stáje Aries Racing měl ale v posledním kole incident s vozem z jiné kategorie, což ho odsunulo na třetí příčku. Vítězem se nakonec stal Piotr Wira a jako druhý projel cílem Antal Zsigo.
V GTC1 zvítězil Bob Bau. Třída GT4 se nesla ve znamení juniorského duelu. O vítězství se utkali jezdec Buggyry Filip Nedoma s Mercedesem AMG proti Troyi Sovičkovi s Lotusem Emira. Rozdílem necelých tří desetin se nakonec radoval Nedoma.
„Jsem úplně spokojený. Byl to parádní závod až do posledních zatáček,“ pochvaloval si Nedoma, který si souboj se Sovičkou užil. „Byla to tvrdá, ale férová bitva. Na pódiu jsme si podali ruce. Vždyť to byl krásný závod a já jsem byl spokojený,“ dodal.
Ve druhém sprintu odstartoval z pole position Rudolf Beňo. V první řadě mu dělal společnost Antonín Herbeck. Český jezdec se dostal do čela hned po startu, v první zatáčce ale začal náhle zpomalovat a v sedmé se dokonce roztočil. Propadl se ale také Beňo a na špici se objevilo stejné jméno jako v prvním sprintu – Jack Russel. Jezdec stáje MZR Motorsporzentrum Ried nakonec dosáhl na další výhru.
Jako druhý dorazil do cíle Christian Wimberger a třetí skončil Rudolf Beňo, který si spravil chuť po prvním sprintu a ovládl třídu GT3. Na tom nic nezměnila ani skutečnost, že dostal během závodu penalizaci průjezdu boxy za to, že stál na roštu nesprávným způsobem.
„Byl to parádní víkend. Všechno sedlo, jak mělo, škoda jenom propadu kvůli kolizi v prvním sprintu,“ hodnotil Beňo svůj první závodní víkend za volantem vozu GT3. „Chtěl bych poděkovat Riškovi Gondovi za perfektní koučink, ale také Robovi Šenkýřovi, který se ujal funkce týmového inženýra a naše auto připravil spolu s mechaniky ne na sto, ale na tisíc procent,“ dodal.
GTC1 zaznamenal další výhru Bob Bau. V GT4 opět bojoval o výhru Mercedes stáje Buggyra a Troy Sovička s Lotusem Emira. Za volantem Mercedesu tentokrát seděl zkušený Martin Hudec. Sovička se sice během závodu před Hudce na chvíli dostal, ten si ale dokázal vzít vedoucí pozici zpět a nakonec triumfoval. Rozestup činil pouhých 197 tisícin sekundy.
„Od prvních minut to byl závod plný napětí,“ popisuje Hudec. „Rychlejší auta jela nějak pomalu. Vypadalo to, jako by byla slabá na brzdách. Asi se všichni báli, protože to docela klouzalo. Naše souboje ve třídě hodně ovlivňovaly modré vlajky a pomalu jedoucí auta v zatáčkách. Ale krásně jsem si to užil,“ dodal.
Další závodní víkend letošního ročníku GT Cup Series se uskuteční v termínu 6.-8. června na Slovakia Ringu. Zde se uskuteční pouze vytrvalostní závod, který ovšem bude v tomto případě hned tříhodinový.
Foto: GT Cup Series/Petr Frýba
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.