Karel Hanika, Marvin Fritz a nově Leandro Mercado. Stáj YART Yamaha bude obhajovat titul vytrvalostních mistrů světa v závodech silničních motocyklů s obměněnou jezdeckou sestavou. Mercado nahradí Jasona O´Hallorana.
„Mám radost z toho, že se k nám připojuje,“ říká sportovní manažer Yamaha Motor Europe pro závody silničních motocyklů a současně bývalý závodník Niccoló Canepa, který až do roku 2024 působil u týmu YART jako parťák Haniky a Fritze. Ital je přesvědčen, že Mercado je dobrou volbou. „Mnoho let jsem proti němu závodil v MS superbiků a EWC. Má neuvěřitelné množství talentu a zkušeností. Věřím, že k Marvinovi a Karlovi perfektně zapadne a R1 bude jeho jezdeckému stylu sedět,“ dodává Canepa.
Třiatřicetiletý Mercado má na kontě tituly například v národní klasifikaci amerických supersportů z roku 2009 nebo z evropského poháru kategorie Superstock 1000 (2014). Mezi motocyklovými fanoušky je ale známý především díky svému působení v MS superbiků. Tam argentinský jezdec nastupoval v sezonách 2012, 2015 a poté v období 2017-2024. Nejúspěšnější sezonu zažil v roce 2015, kdy obsadil s Ducati stáje Barni celkovou osmou příčku. V letech 2021-2024 nastupoval za stáj MIE Racing Honda. V ní až do roku 2022 působil jako jeden ze spolumajitelů Miloš Čihák.
Ani ve vytrvalostním mistrovství světa není Mercado nováčkem. Objevuje se zde už od roku 2023. Z jeho premiérové sezony stojí za zmínku zejména čtyřiadvacetihodinový závod Bol d´Or na okruhu Paula Ricarda. Tam totiž Mercado spolu se svými parťáky z Honda Viltais Racing Florianem Altem a Stevenem Odendaalem obsadili druhou příčku. Loni byl členem vítězné posádky kategorie Superstock při osmihodinovce ve Spa. Stejně dlouhý závod v japonské Suzuce pak dokončil spolu s parťáky na druhém místě.
Mercado v posledních třech letech působil na „plný úvazek“ také v německém superbikovém šampionátu IDM. Po prvních dvou sezonách s Kawasaki letos přesedl na BMW a obsadil celkovou pátou příčku. Šlo o jeho dosud nejvydařenější sezonu v šampionátu.
„Jsem nadšený,“ vyhlíží Mercado angažmá u YART. „Chtěl bych poděkovat Yamaha Motor Europe a Niccolu Canepovi za možnost připojit se k úřadujícím šampionům EWC. Je to splněný sen. Těším se, až začnu novou kapitolu své kariéry a nemůžu se dočkat, až usednu na R1. Dám maximum do toho, abych pomohl týmu k titulu. Proti Marvinovi a Karlovi už jsem si zazávodil. Jsme dobří přátelé. Oba jsou velmi silní a rychlí. Mají spoustu zkušeností, takže si myslím, že máme všechno k tomu, abychom uspěli,“ věří.
Mercadův předchůdce Jason O´Halloran byl součástí týmu jenom jeden rok. Australan patří ke stálicím britských superbiků. Tam dokázal vyhrát 28 závodů a v roce 2020 dosáhl na titul vicemistra. Kam povedou další jeho kroky, zůstává v tuto chvíli neznámou. Jeho návrat do britského šampionátu ale nelze vyloučit.
„Chtěl bych Jasonovi poděkovat. Jsme mu vděční za všechnu tu tvrdou práci. Hned v první společně sezoně s námi se stal vytrvalostním mistrem světa, což je ohromný úspěch. Do budoucna mu přejeme jenom to nejlepší,“ dodává Canepa.
Tým YART Yamaha bude v příští sezoně navazovat hned na dva velké úspěchy. Kromě toho, že si trojice Hanika, Fritz a O´Halloran letos dojela pro titul mistrů světa, se jí také podařilo zvítězit při legendární dvacetičtyřhodinovce v Le Mans. Pro všechny členy posádky šlo ve francouzské klasice o premiérový triumf.
YART Yamaha má na svém kontě dohromady tři vytrvalostní tituly. O vůbec první se v roce 2009 postarali Gwen Giabbani, Steve Martin a Igor Jerman, kteří v této sezoně rovněž získali pro tým první výhru v Le Mans. Na další titul si rakouská ekipa musela počkat až do sezony 2023. V tomto případě už u něj byli Hanika s Fritzem, se kterými tehdy ještě tvořil posádku právě Niccoló Canepa.
Hanika, Canepa a Fritz tvořili sehraný tým od roku 2020 až do ročníku 2024, po kterém Canepa ukončil kariéru. Kromě jednoho titulu vybojovala tato sestava i dva vicemistrovské tituly – první v roce 2020, druhý v sezoně 2024. V prvním zmíněném případě se na celkovém stříbrném výsledku podíleli i Loris Baz a Broc Parkes. Co se týče závodu 24 hodin Le Mans, tam se Hanikovi, Canepovi a Fritzovi nikdy společně vyhrát nepodařilo. Nejlépe dosáhli na tři druhá místa.
Právě 24 hodin Le Mans tradičně zahájí příští sezonu EWC. Stane se tak v termínu od 16. do 19. dubna.
Foto: Yamaha Racing
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.