Oliver König a jeho premiéra na Bol d’Or: „Bylo to jako domino, které se rozjelo a už nešlo zastavit“

Český motocyklový jezdec Oliver König má za sebou premiéru na legendárním vytrvalostním závodě 24 hodin Bol d’Or. I když jeho tým Pitlane Endurance závod po sérii technických problémů a pádu nedokončil, odnesl si z ikonického podniku cenné zkušenosti, silné dojmy a motivaci do budoucna.

Už přípravy na závod naznačily, že Bol d’Or nebude jednoduchý. Hned první den tým přišel o motor, který měl sloužit pro samotný závod. V kvalifikaci pak König zažil pád při rychlosti přes 300 km/h, když se kvůli mechanické závadě přestaly ozývat brzdy na konci rovinky Mistral. „Bylo to poprvé, co jsem musel vyskočit z motorky.Nebyl to příjemný zážitek, ale v tu chvíli jsem neměl na výběr,“ popisuje.

Kvalifikace tak pro českého jezdce nebyla podle představ a závod samotný bohužel na navazující problémy jen navázal.

Ve svém stintu König zažil další drama. „Najednou se mi zablokovalo zadní kolo a motorka mě katapultovala do vzduchu. Byl to okamžik, který jsem nemohl nijak ovlivnit – prostě jsem si vytáhl černého Petra. Hlavním důvodem odstoupení byl znovu motor, který nevydržel,“ vysvětlil.

Pád ho bolel nejen fyzicky, ale i psychicky. Přesto zdůraznil, že z jeho strany nešlo o jezdeckou chybu: „Tohle prostě byla technika. Mrzí mě jen, že jsem po dopadu nebyl úplně v pohodě a nejednal ideálně, ale už jsem se omluvil. Byla to situace, kdy se mi motalo v hlavě, a člověk moc neví, co se vlastně stalo.“

Navzdory předčasnému konci se König snažil brát víkend pozitivně. V trénincích byl nejrychlejším jezdcem týmu, s časy nedaleko od nejlepších ve třídě Superstock. „To mě určitě těšilo. Každý výjezd jsem se zlepšoval a s tratí se sžíval. Bohužel pak přišla ta nehoda a s ní i ztráta důvěry v techniku, která se táhla dál.“

Silný dojem na něj udělala především noční jízda během testů: „To bylo to, na co jsem se těšil nejvíc a co mě nejvíc bavilo. I když je okruh Paul Ricard dobře osvětlený, atmosféra je úplně jiná než ve dne. To byl pro mě nejhezčí zážitek celého víkendu.“

Pitlane Endurance podle Königa ukázal velké nasazení, ale chyběla jim větší důslednost v detailech. „Mechanici byli neskutečně rychlí při opravách, ale drobnosti, které se zanedbají, pak mohou mít velké následky. To je pro mě velké ponaučení – vytrvalost není jen o jezdci, ale o perfektní souhře celého týmu,“ říká český jezdec.

Ačkoli König po odstoupení odjel domů, závod sledoval dál na dálku. Připomněl, že vytrvalostní závody jsou kruté i k favoritům: „My jsme skončili po 39 kolech, ale třeba BMW přišlo o titul 26 minut před koncem. To jen ukazuje, že endurance je nevyzpytatelná a může vás připravit o všechno v jediném okamžiku.“

Oliver König si přál hlavně vidět šachovnicovou vlajku a poznat, co znamená 24hodinový závod. To se mu sice nepodařilo, přesto odjíždí s jasnou zkušeností: „Už vím, že 24 hodin je něco úplně jiného než sprint. Je to zkouška techniky, fyzické i psychické odolnosti a hlavně týmové spolupráce. I když jsme cíl neviděli, jsem rád, že jsem to mohl zažít. A pokud bude další šance, půjdu do toho znovu.“
 

Foto: Pit Lane Endurance (FB) 

Autor

Tereza Chvílíčková

Motoristická novinářka se specializací na okruhové a vytrvalostní závody. Zaměřuje se na dění v mezinárodních a evropských šampionátech, jako jsou FIA WEC, GT World Challenge Europe, GT Cup Series, a věnuje pozornost také MotoGP a Formuli 1.